З 2012 року школа була активним учасником україно-шведського проекту "Освіта для сталого розвитку".
«Що потрібно зробити, щоб наше довкілля стало чистішим, щоб наші нащадки не загрузли в смітті, щоб перетворити свій рідний край на квітучий сад, а не на пустелю? Потрібно змінити щось у свідомості людей, і найкраще це починати з дитячого садочка, із школи. Якщо ми досягнемо позитивних результатів з дітьми, то вони й батьків долучать до хороших справ».
Тож у нашій школі тенденції екологічної освіти та виховання націлені на єдність предметів інваріантної та варіативної складової з нормами та правилами життя, які повинні стати типовими моделями поведінки кожного нашого учня. Такий погляд є важливою сходинкою до забезпечення сталого розвитку суспільства. Спільна робота учнів, педагогічного колективу спрямована на дотримання та реалізацію в життя правил і проходить через призму всіх предметів:
- Вивчаємо закони природи (фізика, хімія, біологія, природознавство, географія)
- Вчимося бачити прекрасне (образотворче мистецтво, музика, художня культура)
- Вчимося бути відповідальними (філологічні предмети, математика, трудове навчання)
- Вивчаємо історію Землі та людства (історія)
- Здорові ми – здорова планета (основи здоров’я, фізична культура)
- Ми є частиною спільноти планети Земля (іноземна мова).
Розроблено перспективний план розвитку школи в природничо - екологічному напрямку на п’ять років.
Педагогічний, батьківський та учнівський колектив школи працюють над реалізацією основних положень виховної системи природничо – екологічного напрямку під девізом «Від чистоти душі – до екології планети». Ми переконані в тому, що очищати нашу планету варто починати саме із очищення внутрішнього стану – наших душ, думок, свідомості, мислення.
І от у 2011 році ми дізнались про проект «Освіта для сталого розвитку» і зрозуміли, що обов’язково повинні долучитися до нього.
Навчальний план доповнився курсами за вибором «Освіта для сталого розвитку» (8-9 класи), «Моя щаслива планета» (3-4 класи) та нещодавно - «Школа друзів планети» (1-2 класи). 5-7 класи отримують корисну інформацію на годинах спілкування, в позаурочний час.
Однозначно всі ці заняття повинні підкріплюватися практичними діями.
Я спостерігала за тими школами, чиї вчителі проходили тренінги разом зі мною і зрозуміла одну річ: нічого не вийде допоки ти сам не пропустиш це все через свою душу, цією ідеєю треба горіти і ні в якому випадку не виконувати всі рекомендації формально. А ще дуже важливо, щоб у тебе була команда, яка не просто підтримуватиме тебе, а житиме цією ідеєю. Мені поталанило – така команда у мене є!
Розпочали з того, що при опрацюванні теми «Сміття» старшокласники перейнялись проблемою засміченості окремих мікрорайонів рідного села, стихійних сміттєзвалищ і активно розгорнули агітаційну роботу серед населення щодо сортування сміття, а також стали ініціаторами створення команди «Екологічних патрулів». Ми часто організовуємо акції з прибирання окремих територій села.
Спільно з сільським головою, до якої учні звернулися з офіційним листом про централізоване вивезення вже відсортованого сміття, вирішили самотужки виготовити ящики для пластикових пляшок ємкістю по 1,5 кубометри кожен і встановити їх у спеціально відведених місцях. Ця ініціатива надихнула обидві сторони на укладення двосторонньої Угоди між Балаклеївською сільською радою та Балаклеївською загальноосвітньою школою І – ІІ ступенів №2, яку затвердили рішеннями сесії сільської ради (протокол №15-2/ІV від 11.01.2012) та педагогічної ради (протокол №1 від 06.01.2012).
Жителі мікрорайону дуже швидко призвичаїлися до того, що пластик краще зносити до ящиків – і довкілля залишається чистим, і відходи далеко носити непотрібно. А учні школи періодично (по мірі наповнення ящиків) пакують їх вміст до мішків, які забирає спеціальна заготівельна контора з м. Черкаси, яку нам порекомендували колеги з Черкаської школи №3, з якими ми підтримуємо зв’язок завдяки саме цьому проекту. Школа стала ініціатором виготовлення і встановлення таких ящиків і в мікрорайоні Балаклеївської загальноосвітньої школи №3. А з 2014 року ця ж школа також стала учасником проекту «Освіта для сталого розвитку».
Щоб дати нове життя старим речам - фантазії не було меж: створення казкових персонажів, ваз для квітів із пластикових пляшок та старих автомобільних шин, виготовлення сувенірів на Всеукраїнський конкурс «Новорічний подарунок», цілих композицій: «Космічні фантазії», «Моє подвір’я». Традиційною стала участь в конкурсі «Екоялинка». Для того, щоб вберегти лісову красуню від сокири, діти пропонують найрізноманітніші альтернативні варіанти: тут ялинки з картонних кружечків, з фольги, з сухофруктів, з пір’я.
Для зменшення використання поліетиленових пакетів, діти щороку шиють сумки для покупок із поношеного одягу.
Термін служби батарейок зовсім короткий і рано чи пізно, всі вони переходять у непрацездатний стан. І коли приходить час позбавлятися від неробочих елементів живлення, мало хто звертає увагу на значок «не викидати до сміттєвої корзини». Тож у школі почали збирати відпрацьовані батарейки, а потім відправляти їх у пункти збору, зокрема – це мережа магазинів «ВАТСОНС».
Під час вивчення теми «Вода» вихованці початкових класів готують виховні заходи «Вода – основа життя», і тим самим показують не лише всій школі, а й батькам – яке важливе значення води у нашому житті і як її слід берегти та економити. Вже традиційним стало виготовлення та розповсюдження Пам’яток про те, як економно використовувати воду в побуті і не забруднювати хімічними речовинами. До роздумів та дій спонукає звернення: «Пам’ятайте, люди, назавжди: неможливо жити без води».
Учні 8 класу вдома під час проведення аудиту про використання води, долучили і своїх членів родин - спільно вчилися економно використовувати воду, зменшувати використання в побуті синтетичних речовин: гелів, шампунів, пральних порошків, засобів для миття посуду, тощо.
При вивченні теми «Покупки» учасники проекту вчаться обирати екологічно чисту продукцію; думати що купувати, навіщо і чи потрібна куплена річ взагалі; ведуть роз’яснювальну роботу «Як розумні покупки допомагають стійкому розвитку людства».
При вивченні теми «Енергія» учні вчаться економити енергоресурси та залучають до цього своїх рідних, близьких, друзів та знайомих. 4 клас провів для учнів та батьків тематичний виховний захід, де діти демонстрували дитячі колажі «Електроенергія вдома», розповіли про шляхи збереження електроенергії, закликали всіх долучитися до міжнародної акції «Година Землі». А нещодавно школа долучилася до програми розвитку ООН «Заміни лампи - зміни світ». У школі всі лампи замінили на люмінесцентні.
Узагальнюючи роботу по темі: «Мої стосунки з оточуючими», учні 3 класу з вчителем Харенко Н. О. створили проект «Добрі стосунки врятують світ», а учні 4 класу із вчителем Сільченко О. О. виготовили книгу порад «Як будувати гарні стосунки».
Минулого року при школі з ініціативи НАУК було створено козацьку братську школу.
Більша половина часу спілкування з дорослими припадає на спілкування саме із вчителями. Це стало звичкою: що вчити, якою темою науково-дослідної роботи зайнятись, в яких конкурсах брати участь, кому і коли чергувати і т. д.
Недаремно діти із задоволенням ідуть у шкільне лісництво навіть після 6 чи й 7 уроку, – там немає вчителів, яких стало вже забагато у їх житті. І тому ми охоче схопились за пропозицію НАУК про співпрацю. Інша сфера, інші люди, інший стиль спілкування безперечно мають розкрити в наших дітях інші сторони їх талантів, допомогти стати соціальними, побачити себе потрібними в нашому суспільстві.
Діти полюбляють екскурсії та екологічні подорожі до місцевого лісу, поля, річки. І кожного разу такі походи несуть повчальний та практичний характер – вони навчають, що в природі все взаємозв’язане: як у тваринному, так і в рослинному світі; як ми можемо допомогти струмочку напоїти більше рослин; як зробити, щоб у лісі було менше шкідливих комах; які рослини є лікарськими і що вони лікують і т. д. Так нещодавно в похід до осіннього лісу вирушили учні старших класів, які є членами козацької сотні, на чолі з отаманом Мешедченком І.Є.. Похід мав пізнавальну та навчальну мету. Учні не тільки милувалися красою осіннього лісу, але й пройшлися місцями, де були знайдені сліди партизанських землянок . Відомо, що в часи Другої Світової війни в лісах Смілянщини діяв партизанський загін ім.. Пожарського. Крім пізнавальної діяльності учні вдосконалювали на практиці правила безпеки під час розпалювання вогнища в лісі. Також Ігор Євгенійович ознайомив школярів з різними видами рослин, які ростуть в лісовій місцевості і які можна вживати в їжу під час перебування в лісі.
Козацький полк «Горішні плавні» проводить активну профорієнтаційну роботу, сильнішою стала робота органів учнівського самоврядування, до співпраці долучились батьки, які діляться своїми вміннями, даючи майстер-класи дітям.
На території школи росте багато дерев. Восени, під час прибирання для того, щоб не забруднювати повітря, листя та старі стебла квітів із шкільного парку вирішили не спалювати, а складати до компостної ями, яку викопали на території школи самостійно. А щоб відходи швидше перепріли, поселили в яму каліфорнійських черв’яків. Відповідно продукт переробки можна використовувати для підживлення рослин та посадки кімнатних квітів. Так, навесні 2013 року в школі закладали молодий яблуневий сад і в ями для саджанців, як підживлення, сипали вже утворений гумус.
Під час акції «Допоможемо зимуючим птахам» у шкільному саду та біля осель учнів з’являються годівнички. Щороку у школі діє акція «Годівничка».
Щодалі, то більше з’являється у наших садах, парках та лісах дерев, обплутаних павутиною. Це личинки білого американського метелика. Та мало хто знає, що з цією бідою з легкістю розправляється звичайна пташка – синиця. Розвісивши синичники, можна запобігти знищенню цілих посадок та садів. Такі пташині будиночки з’явились не лише на шкільному подвір’ї, а й на обійстях односельчан.
А от з рослинами в нашій школі дружать вже давно. Це невід’ємна частина кожного з нас, свого роду візитівка рідного навчального закладу.
Навесні 2005 року на території школи було закладено парк на честь 60 – річчя перемоги українського народу у Другій Світовій війні.
Щоб поповнювати колекцію парку рідкісними декоративними зеленими насадженнями, учні школи побудували парники, де методом живцювання вирощують кущі самшиту, ялівцю колоновидного та віргінського, коніки, туї золотистої. Матеріалом залюбки поділились шефи – Смілянське лісництво.
Вже десять років поспіль при школі діє шкільне лісництво,яке створене спільним рішенням адміністрацій Балаклеївської загальноосвітньої школи І–ІІ ступенів № 2 і ДП Смілянського лісгоспу. Шкільне лісництво є структурним підрозділом освіти, який забезпечує потребу школярів в здобутті знань, умінь і навичок у галузі лісівництва, сприяє вихованню свідомого ставлення до праці, до охорони природи, використання та відтворення лісових ресурсів та вибору майбутньої професії. Щороку члени шкільного лісництва висаджують від одного до трьох гектарів шкілки новорічних ялинок, сосон, самшиту вічнозеленого, дуба черешчатого. І цієї весни 21 березня спільно з командою губернатора Черкаської області Ткаченка Юрія Олеговича діти висадили 3,5 тисячі саджанців дуба на території в 3 гектари.
Творча група з учнів та вчителів постійно працює над створенням та вдосконаленням ландшафтного дизайну біля школи: альпійські гірки, дизайнерські клумби: у плетеній з лози корзині, в старому трухлявому пеньку від осокора, у вазах зі старих шин, тематичні клумби: «Веселкова», «Від серця – до серця», «Квітка-семиколірна», «Палітра». Саджанці квітів діти вирощують самостійно.
Зацікавило дітей і малювання коміксів. Саме так вони розкривають свої історії порятунку довкілля. Наші вчителі Сільченко О. О. та Супрун Л. В. проводили майстер-класи по створенню коміксів не лише у своїй школі, а й для вчителів Черкаської області.
Про виконану роботу члени шкільного гуртка журналістики повідомляють у своїх замітках на сторінках шкільної стінгазети та на сторінці «В гостях у Балаклеївської сільської ради» районної газети «Смілянські обрії», та висвітлюється в новинах місцевого телеканалу «Сміла ТВ», обласних телеканалів «Рось» та «Віка».
Існує система моніторингу екологічного сліду школи. Результати нашої роботи оприлюднюються на сайті «Освіта для сталого розвитку в дії» у розділі «Шкільна система звітності «Збережені ресурси».
І як результат: за підсумками Всеукраїнського конкурсу отримала звання «Школа сприяння сталому розвитку».
Директор школи Мінченко Тетяна Олександрівна
Коментарi