Спеціалісти закладу, які надають психолого-соціальні послуги
В закладі психолого-соціальні послуги надають:
практичний психолог Коломієць Роман Сергійович, соціальний педагог Галущенко Людмила Андріївна
Вправи для зняття агресії
Старий гриб ось-ось упаде. Його слабка ніжка вже не витримує ваги великого капелюха, що розкис.
Тілесні прояви. Стояти, ноги розставлені, коліна трохи зігнуті; плечі опущені, руки висять вздовж тіла, голова хилиться до плеча.
Запитання.
1) Як почувається старий гриб? А стара людина?
2) Що треба знати про стареньких?
3) Як їм можна допомогти?
Спиною до спини
Діти сідають спиною до спини один до одного. Завдання — домовитися про щось або розповісти щось один одному. Краще, якщо тему для розмови діти вигадають самі, але й дорослий може їм у цьому допомогти. Мoжливий і такий варіант цієї вправи, коли спиною до спини сидять дорослий і дитина.
Запитання.
1) Чи було вам зручно?
2) Чи не хотілося вам щось змінити?
Ця гра спрямована на те, щоб розвинути уміння дітей домовлятися один з одним і показати, як важливо для цього бачити свого співрозмовника.
Новосілля
Дітям пропонується намалювати свої портрети і «поселити» їх у будиночок, малюнок якого висить на дошці. Потім діти всі разом розфарбовують будинок фарбами.
Ця гра спрямована на формування почуття єдності з групою.
На кого я схожий
Діти сідають у коло. Вибирається одна дитина, а всі інші відповідають на запитання дорослого: «На яку тварину вона схожа?», «На якого птаха?», «На яке дерево?», «На яку квітку?» тощо. Власні варіанти може пропонувати і сама дитина, і так далі по колу.
Ця гра спрямована на те, щоб допомогти дитині краще пізнати себе й риси свого характеру.
Гpa«Знайомство»
Мета:можливість вийти з власного «я», подивитися на себе по-іншому й у перспективі стати іншим.
Кожному учасникові групи пропонують назвати себе власним або вигаданим ім'ям, і тільки назване ім'я фігуруватиме у спілкуванні. Вибір імені говорить про те, як підліток сприймає своє я.
Малювання на тему «Моя сім'я»
Мета: невербальне символьне вираження змісту обраного імені.
Після того, як усі учасники групи назвали свої імена, підліткам пропонують подумати й намалювати малюнок «Моя сім'я», що у вигляді символів або образів відображав би зміст обраного імені. Після виконання малюнка, проводиться обговорення робіт.
Рухлива гра «Море хвилюється»
Мета:визначення емоційного стану й передача його невербальними засобами; краще знайомство з учасниками групи; створення позитивного емоційного фону; корекція нетерплячості.
Група обирає ведучого, який повертається спиною до інших і вимовляє слова: «Море хвилюється раз, ... ». На рахунок «три», школярі повинні завмерти в незвичайній позі. Ведучий, по черзі, підходить до кожного учасника гри, включає його й намагається відгадати, кого й у якому емоційному стані він зобразив. Потім кожен гравець сам пояснює, що він хотів зобразити.
При цьому, група обов'язково аналізує виразні невербальні засоби передачі образу (міміка, погляд, жести, положення тулуба, стиснуті кулаки тощо), оцінює, наскільки вдалим був цей вибір. Гра вчить розрізняти й читати емоційний стан інших людей, адекватно передавати свій стан. Гра також коригує нетерплячість, виховує стриманість. Керівникові групи варто звернути увагу на те, страшних, агресивних чудовиськ чи слабких, зляканих тварин зображували учасники групи.
Вправа «Слухаємо себе»
Мета: розвиток здатності до релаксації, уміння слухати себе й визначити свій настрій; уміння діагностувати емоційне самопочуття учасників групи.
Школярам пропонують сісти в зручній позі, заплющити очі, розслабитися й прислухатися до себе, ніби зазирнути в себе й подумати, що кожний відчуває, який у нього настрій. Через кілька хвилин усі учасники групи, по черзі, розповідають, не розплющуючи очей, про те, як вони почуваються і якій у них настрій. Вправа дає змогу діагностувати емоційне самопочуття підлітків, сприйняття ними форм і методів роботи групи.
Малювання на тему «Мій страх»
Попросіть дітей подумати, чого вони більше за все бояться, й намалювати свій страх. Це може бути абстрактний малюнок або зображення конкретного об'єкта страху, тривоги школяра. Коли виконання малюнків завершене, підлітки,по черзі, коротко пояснюють, чого вони бояться й що вони зобразили. Після цього, керівник групи пропонує школярам розірвати аркуш із малюнком на дрібні шматочки І говорить проте, що тепер кожен із них переміг свій страх, що їхнього страху більше не Існує, тому що розірвані аркуші потраплять у кошик зі сміттям, будуть спалені й від страхів нічогоне залишиться.
Рухлива гра «Жучок»
Мета: діагностика ієрархії групових взаємин і рівня самооцінки; розвиток стриманості, самоконтролю.
Школярі вишикувалися, утворивши невелике півколо, у центрі, спиною до інших учасників, стоїть ведучий, обхопивши руками свої плечі й виставивши одну руку долонею в бік учасників. Хтось із учнів торкається долоні ведучого, який повертається й намагається відгадати (за невербальними ознаками: міміка обличчя, рухи, жести тощо), хто доторкнувся до його руки. Якщо ведучий угадав, той, хто торкався його руки, стає ведучим.
Учитель звертає увагу школярів і ведучого на невербальні ознаки, що можуть видати людину, яка доторкнулася до руки ведучого. Людина може бути надто напруженою або, навпаки, робити вигляд, що їй усе байдуже.
Гра також допомагає діагностувати ієрархію групових взаємин і рівень самооцінки: так, лідери щоразу прагнуть доторкнутися до долоні ведучого; школярі з низькою самооцінкою торкаються до ведучого або надто рідко, або взагалі не торкаються. Гра також сприяє розвиткові стриманості, виробленню самоконтролю в підлітків.
Вправа «Продовж речення»
Мета:збирання додаткової діагностичної інформації.
Підліткам пропонується продовжити речення першими-ліпшими фразами, що спадають на думку. На аркуші паперу школярі записують тільки продовження наступних фраз: Більше за все я боюся... Мене засмучує... Я серджуся, коли... З відповідей можна судити про здатності школяра до рефлексії власних переживань. Відповідь «Не знаю» свідчить про недостатній розвиток цієї здатності або, можливо, про високу Гї значущість, або ж про проблему, яку спричинює страх.
Вправа «На кого б я перетворився в чарівній країні"
Мета:складання психологічного портрета учасників групи (заперечення або приписування ними рис свого характеру).
Підлітків просять подумати, на кого хотів би перетворитися кожен із них, якби був чарівником. Частіше це буває тварина. Відповідь «Ні на кого», «Хочу залишитися самим собою» свідчить про задоволеність собою, самосприйняття. Учасники групи змальовують обрану ними тварину й коротко описують, де ця тварина живе, чим харчується, чим подобається школяреві. Як розминку можна запропонувати учням зобразити свою тварину, її зовнішній вигляд, рухи й ходу.
Вправа «Шосте відчуття»
Мета: перевірка ступеня єдності та згуртованості групи.
Учасникам групи пропонують відповісти на запитання, але не від себе, а ніби від усіх учасників групи, тобто, так, як, на їхню думку, відповіла більшість учасників групи. Відповіді школярі повинні мовчки записувати, не називаючи ніяких варіантів уголос. Пропоновані запитання:
Який у більшості учасників групи улюблений день тижня?
Яка улюблена пора року?
Яке улюблене число?
Яку геометричну фігуру вибрала б група?
Що хотіли б робити учасники групи в даний момент?
Потрібно записати або намалювати тільки одну відповідь на кожне запитання. Потім керівник знову зачитує запитання, а школярі підносять руки в тому випадку, якщо пролунали їхні відповіді. Найбільша кількість однакових відповідей на запитання вважається думкою групи. Перевага даного завдання в тому, що підлітки одразу отримують інформацію про ступінь розвитку в них шостого відчуття.
Вправа «Допоможи виправитися»
Мета: самоаналіз якостей людини й самовиховання.
Напишіть на аркуші принаймні три якості, яківарто було б виправити.
Тепер кожному учасникові групи скажемо, які якості в ньому нам не дуже подобаються І які хотілося б, щоб виправили.
А тепер порівняємо результати та обговоримо їх. Вправа має бути виконана в досить м'якій формі, щоб не образити жодного з учасників групи, щоб у кожного школяра виникло бажання виправити свої вади і стати кращим.
Вправа «Непотрібне продихайте»
Мета:розслаблення, зняття скутості і тривожності.
За поганим настроєм, непевністю, безпідставною тривогою та страхами ховаються, як правило, невидимі зовні напруження гортані, глотки, діафрагми й черевного пресу. Ви не можете зняти це прямим розслабленням м'язів, але тут можуть допомогти спеціальні дихальні вправи.
Щоб продихати гнів, страх та іншіемоції, виконайте «собаче дихання». Кілька хвилин такого дихання - і непотрібні емоції зникають. Інодіцього не вистачає, тодіпотрібно додати вібрацій на вдиху. Зробіть кілька повних вдихів і видихів, потім затримайте повітря на вдиху та зробіть до десяти рухів діафрагмою. Відбувається масаж внутрішніх органів і спадає напруження там, де іншим шляхом домогтися розслаблення не вдається.
Вправа «Два барани»
Мета:зняти невербальну агресію, надати дитині можливість «легальним способом» вихлюпнути гнів, зняти зайву емоційну і м'язову напругу, спрямувати енергію дітей у потрібне русло.
Діти розбиваються на пари, зачитується текст: «Вранці два барани зустрілися на мосту». Учасники гри, широко розставивши ноги, нахиливши вперед тулуб, упираються долонями і чолами один в одного. Завдання -протистояти один одному, не зрушуючи з місця, як можна довше.
Вправа «Обзивалки»
Мета:зняти вербальну агресію, допомогти дітям вихлюпнути гнів у прийнятній формі.
Дітям пропонують: «Передаючи м'яч по колу, давайте називати один одного різними необразливими словами. Кожне звернення повинно починатися з слів: «А ти ... морквина!» Пам'ятайте, що це гра, тому ображатися один на одного не будемо. У заключному колі обов'язково варто сказати своєму сусіду що-небудь приємне.
Вправа «Малюємо злість»
Учасникам пропонується намалювати на аркушах паперу свою злість так, як вони її уявляють, а потім знищити малюнок і вивільнити свою злість.
Вправа «Кричальний мішечок»
Беремо зшитий мішечок. Кожна бажаюча дитина може підійти до «Кричального мішечка» і якнайгучніше прокричати в нього. У такий спосіб вона рятується від свого гніву під час заняття. Мішечок закривають. Наприкінці заняття діти з жартами і сміхом залишають вміст «Мішечка» учителеві напам'ять.
Вправа «А ну, голосніше!»
Мета:зняти вербальну агресію.
Учасникам пропонується сісти і заплющити очі. За сигналом «Починаємо», всі висловлюють незадоволення ситуацією. Це треба робити одночасно і якомога голосніше. Як тільки крики почнуть стихати, ведучий наказує: «Розплющіть очі! А тепер повторіть свої слова, дивлячись в очі один одному». Обговорення ситуації.
Гpa«Камінець у черевичку»
Діти сидять у колі. Дітей запитують: «Чи було так, що у ваш черевик попадав камінець?». По черзі, всі діляться своїми враженнями. Всі відповіді зводяться до наступного: «Спочатку камінець не дуже заважає, але поступово наростає біль і незручність, може з'явитися ранка чи мозоль, і тоді, навіть якщо дуже не хочеться, нам доводиться знімати черевик і витрушувати камінець». Далі ведучий запитує дітей: «Чи бувало так, що ви так і не витрушували камінець, а повертаючись додому, просто знімали черевики?». Діти відповідають, що і таке вже бувало. Тоді в нозі, що звільнилась від черевика, біль стихав. Але ранком, засунувши ногу в черевик, ми раптом відчували гострий біль, зіткнувшись з нещасливим камінцем. Біль, причому, сильніший, ніж попередній.
Дітям розповідається: «Коли ми сердимось, чимось стурбовані, нами це сприймається, як маленький камінець у черевику. Якщо ми відразу ж відчуємо незручність, витягнемо його, то нога залишиться непошкодженою. Якщо залишимо камінець на місці, то в нас виникнуть проблеми. Тому всім людям - і дорослим, і дітям - корисно говорити про свої проблеми відразу. Давайте домовимось, якщо хто з вас скаже: «У мене камінець у черевику», ми усі відразу зрозуміємо, що вам щось заважає, і зможемо поговорити про це.
Гpa«Тух-тиби-дух»
Мета:зняття негативних настроїв і відновлення сил.
«Я повідаю вам, по секрету, особливе слово. Це чарівне заклинання проти поганого настрою. Щоб воно подіяло, необхідно зробити наступне. Зараз ви почнете ходити по кімнаті, ні з ким не розмовляючи. Як тільки вам захочеться поговорити, зупиніться навпроти одного з учасників, подивіться йому в очі і тричі сердито вимовте чарівне слово: «Тух-тиби-дух». Потім продовжуйте ходити по кімнаті».
У цій грі закладений комічний парадокс.
Коментарi