ОПОРНИЙ ЗАКЛАД ОСВІТИ «БАЛАКЛЕЇВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ ІМЕНІ ЄВГЕНІЇ ГУГЛІ» БАЛАКЛЕЇВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Н А К А З
30.08.2023 Балаклея № 200-о
Про організацію безпечного освітнього середовища в умовах правовогорежиму воєнного стану в ОЗО «Балаклеївський ліцей імені Євгенії Гуглі» та філіях

Відповідно Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-IX; листа МОН№ 1/3475-22від 17.03.2022 «Про зарахування до закладів дошкільної освіти дітей із числа внутрішньо переміщених осіб», Листа МОН«Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану» № 1/3737-22від 29.03.2022, Листа МОН№ 1/3371-22від 06.03.2022 «Про організацію освітнього процесу в умовах військових дій», Листа МОН № 1/3845-22 від 02.04.22 року «Про рекомендації для працівників закладів дошкільної освіти на період дії воєнного стану в Україні»,Листа МОН від 26.07.2022 № 1/8462-22. «Про оптимізацію виконання заходів з підготовки закладів освіти до нового навчального року та опалювального сезону в умовах воєнного стану», Листа МОН «Про підготовку закладів освіти до нового навчального року та проходження осінньо-зимового періоду 2023/24 року»

НАКАЗУЮ:

1. Адміністрації ОЗО «Балаклеївський ліцей імені Євгенії Гуглі» та завідувачам філій Вовченко І.М., Бардіній А.А., Мех Н.В.:

1.1. Створити безпечне освітнє середовище для здобувачів освіти в 2023-2024 н.р.

1.2. 31.08.2023 р на засіданні педагогічної визначити форму здобуття освіти здобувачами освіти, прийняти відповідне рішення.

1.3. До 31.08.2023 завершити роботи щодо облаштування укриття. Виготовити вказівні знаки маршруту руху з приміщень закладу освіти до укриття, розмістити у визначених місцях.

1.4. До 31.08.2023 затвердити маршрут евакуації до укриття.

1.5. Провести навчання з цивільного захисту для формувань ЦЗ щодо дій у разі надзвичайних ситуацій, зокрема сигналу «Повітряна тривога».

1.6. До 31.08.2023 провести навчання для педагогічних працівників щодо алгоритму дій у разі сигналу «Повітряна тривога».

2. Педагогічним працівникам ОЗО «Балаклеївський ліцей імені Євгенії Гуглі» та філій:

2.1. 01.09.2023 здійснити превентивні заходи щодо мінної безпеки.

2.2. Провести тренування учнів щодо правил поводження під час повітряних тривог, евакуації, перебування у сховищі/укритті. Відпрацювати шляхи руху, місце розміщення закріпити за кожним класом, виготовити вказівні знаки.

2.3. Сприяти адаптації здобувачів освіти із числа внутрішньо переміщених осіб, забезпечити антибулінгову роботу щодо новоприбулих дітей.

2.4. Протягом року забезпечити психологічну підтримку здобувачів освіти.

3. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.

Директор Людмила МОСКОВЧЕНКО

ЗАТВЕРДЖУЮ
Директор ОЗО «Балаклеївський
ліцей ім. Є.Гуглі»
_______ Л.М.Московченко
Наказ № ___ від ___ _____20____ р.

*************************************************************************************************************************************************************

КОДЕКС БЕЗПЕЧНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА БАЛАКЛЕЇВСЬКОЇ ФІЛІЇ № 1 ОПОРНОГО ЗАКЛАДУ ОСВІТИ «БАЛАКЛЕЇВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ ІМЕНІ Є. ГУГЛІ» БАЛАКЛЕЇВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ВСТУП

Одним із першочергових завдань Балаклеївської філії № 1 ОЗО є створення безпечного освітнього середовища, що включає в себе не лише дотримання санітарних норм і захищений простір, а й забезпечення доброзичливого оточення, якісної освіти, рівних можливостей для розвитку всіх учасників освітнього процесу. Організація таких умов покращить комунікацію між здобувачами освіти і вчителями, підвищить активність і дозволить здобувачам освіти краще почуватись під час навчання.

Створення безпечного і комфортного для кожного учасника освітнього процесу середовища є надзвичайно відповідальним і складним завданням. З цією метою в гімназії розроблено Кодекс безпечного освітнього середовища, який сприятиме навчанню дітей та дорослих безпечній взаємодії в освітньому процесі, а також унеможливить випадки насильства по відношенню до учасників освітнього процесу з боку дітей або дорослих (батьків, опікунів, працівників закладу).

І РОЗДІЛ

БЕЗПЕЧНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ТА ЙОГО СКЛАДОВІ

Середовище Балаклеївської філії № 1 ОЗО – це місце, де зустрічаються та взаємодіють не лише здобувачі освіти, працівники закладу, а й відвідувачі – гості закладу, де проводяться не тільки навчальні заняття, а й позакласні заходи: свята, зустрічі.

Безпечне освітнє середовище закладу - це стан освітнього середовища, в якому: наявні безпечні умови навчання та праці, комфортна міжособистісна взаємодія, що сприяє емоційному благополуччу здобувачів освіти, педагогів і батьків, відсутні будь-які прояви фізичного та/або психологічного насильства, експлуатації, дискримінації за будь-якою ознакою, приниження честі,гідності,ділової репутації(булінг(цькування), поширення неправдивих відомостей тощо), пропаганди та/або агітації, у тому числі з використанням кіберпростору) та є достатні ресурси для їх запобігання, а також дотримано правові норми фізичної, психологічної, інформаційної та соціальної безпеки кожного учасника освітнього процесу; дотримуються санітарні, протипожежні та будівельні вимоги та правила; відсутні негативні прояви внаслідок недотримання законодавства щодо: кібербезпеки, захисту персональних даних, безпеки харчових продуктів та/або надання неякісних послуг з харчування, шляхом, а також створені умови, які унеможливлюють вживання на території гімназії алкогольних напоїв, тютюнових виробів, наркотичних засобів, психотропних речовин.

Що впливає на безпечне освітнє середовище?

1. Якість міжособистісних відносин: позитивні фактори (довіра, доброзичливість, схвалення, толерантність); негативні фактори (агресивність, конфліктність,ворожість, маніпулятивність).

2. Захищеність в освітньому середовищі – оцінка відсутності насильства у всіх його видах, формах для всіх учасників освітнього простору.

3. Комфортність в освітньому середовищі – оцінка емоцій, почуттів та домінуючих переживань у процесі взаємодії дорослих і дітей в освітньому середовищі закладу.

4. Задоволеність освітнім середовищем – задоволення базових потреб дитини у:

– допомозі та підтримці;

– збереженні та підвищенні її самооцінки;

– пізнанні та діяльності;

– розвитку здібностей і можливостей.

Кодекс безпечного освітнього середовища – це документ гімназії, який повинен регулювати всі напрями діяльності закладу щодо порушень прав особистості на безпеку, а також питання її підтримки та втручання в ситуації, коли може виникати загроза її життю, здоров’ю та благополуччу.

Кодекс безпечного освітнього середовища:

• містить конкретні та чіткі правила поведінки усіх учасників освітнього процесу в Балаклеївській філії № 1;

• допомагає виявити небезпечні ситуації та належно реагувати на них, запроваджуючи чіткі процедури втручання (що і коли потрібно робити, хто повинен робити, до кого звернутися, які документи оформити, за яким зразком);

• забезпечує виконання вимог законодавства щодо гарантування безпеки усім учасникам освітнього процесу закладу.

ІІ РОЗДІЛ
ЧИННИКИ РИЗИКУ НАСИЛЬСТВА ТА РЕАГУВАННЯ НА НИХ УСІХ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

За дотримання законодавства щодо захисту прав неповнолітніх у Балаклеївській філії № 1 відповідальність несе завідувач філії ОЗО. В закладі повинно бути проведено оцінювання службових приміщень (кабінети, туалетні кімнати) та шкільного подвір’я на предмет небезпеки - переглянути, у яких з них діти та підлітки можуть бути ізольованими та травмованими.

З метою профілактики випадків насильства необхідно посилити контроль за чергуванням вчителів на перервах. Адже учні всіх вікових категорій не повинні залишатися без нагляду дорослих.

Алгоритм дій працівника навчального закладу у разі виявлення випадку насильства над дитиною

1. У випадках, коли ви маєте підозри жорстокого поводження з дитиною або є реальна загроза його вчинення (удома, з боку однолітків, інших працівників закладу освіти або інших осіб), ваші дії:

· Повідомити про це в усній чи письмовій формі адміністрацію гімназії та адміністрацію ОЗО «Балаклеївський ліцей ім. Є. Гуглі».

· Самостійно письмово повідомити про це службу у справах дітей, відділ освіти Балаклеївської сільської ради.

· Самостійно повідомити про виявлений факт жорстокого поводження з дитиною кримінальну міліцію у справах дітей або будь-якого працівника органів внутрішніх справ.

2. У випадках, коли до вас звернулася дитина з усною скаргою щодо жорстокого поводження з нею, ваші дії:

· Оформити звернення дитини у письмовій формі та передати його до адміністрації закладу освіти та адміністрації ОЗО «Балаклеївський ліцей ім. Є. Гуглі»;

· Оформити звернення дитини у письмовій формі та передати його до територіального підрозділу служби у справах дітей;

· Оформити звернення дитини у письмовій формі та передати його до органів внутрішніх справ.

Дії адміністрації Балаклеївської філії № 1 у разі отримання повідомлення про жорстоке поводження з дитиною

У разі звернення дитини, її батьків (осіб, які їх замінюють) або працівника закладу освіти до представника адміністрації закладу та адміністрації ОЗО «Балаклеївський ліцей ім. Є. Гуглі» щодо жорстокого поводження з нею адміністратор зобов’язаний, якщо звернення (повідомлення) усне, оформити це повідомлення письмово, зазначивши, від кого та коли (дата, час) воно отримано. Звернення має бути оформлене належним чином, відповідно до вимог Закону України «Про звернення громадян» (має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання; письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. Необхідно терміново (протягом однієї доби) передати цей документ до територіального підрозділу Служби у справах дітей за місцем проживання дитини. Служба у справах дітей має належним чином зареєструвати це повідомлення відповідно до вимог законодавства України.

Чого не слід робити

За жодних умов не треба замовчувати виявлені факти жорстокого поводження з дитиною або реальної загрози вчинення насильства над нею.

По-перше, нехтування проблемою призводить до погіршення ситуації та може вилитися в набагато гірші наслідки.

По-друге, заклад освіти несе відповідальність за дотримання норм законодавства щодо захисту прав дитини, а тому керівник ОЗО «Балаклеївський ліцей ім. Є. Гуглі» може притягнути педагогічних працівників у зв’язку з порушенням правових норм освітнього процесу до дисциплінарної відповідальності.

Також не слід намагатися самотужки вирішити проблему. Це може призвести до порушення законодавства та може бути небезпечним. Далі справа є компетенцією установ, організацій і посадових осіб, до яких було передано звернення чи повідомлення. Законодавством передбачено інформування заявника (особи, яка здійснила повідомлення або звернення), а також у самому зверненні може бути зазначено, що заявник бажає бути поінформованим про подальший перебіг справи, бути присутнім під час розгляду звернення).

*****************************************************************************************************************************************************

Булінг як вид насильства в освітньому середовищі

Булінг -це діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які

полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Батькам про фізичний/соціальний/психологічний булінг (насильство).

Якщо ви підозрюєте, що до вашої дитини застосовують насильство:

• Розмовляйте з дітьми, цікавтесь її життям. Стежте за змінами настрою своєї дитини, її небажанням спілкуватися з однолітками, ходити до школи тощо. На основі отриманих відповідей з'ясуйте, чи вів хтось себе образливо щодо неї.

• Разом складіть основні фрази, які дитина може сказати своєму кривдникові твердим, але не ворожим тоном, наприклад: «Твої слова неприємні», «Дай мені спокій», тощо.

• Документуйте дати і час інцидентів, пов'язаних зі знущаннями, відповідну реакцію залучених осіб та дії, які були виконані.

• Не звертайтесь до батьків кривдника, щоб вирішити проблему самостійно, такі дії не дадуть результату.

• Виясніть ситуацію, що склалася з учителем, класним керівником, заступником чи завідувачем філії перед тим як звертатися до вищих органів.

• Не обговорюйте поведінку вчителя у присутності дітей. Навіть якщо у Вас з’явилися якісь питання – звертайтеся напряму.

• Намагайтеся налаштувати дитину на позитивний лад. Найкраще показувати «як правильно» діяти в тій чи іншій ситуації на власному прикладі.

Про кібербулінг (насильство в Інтернеті)

• Здійснюйте батьківський контроль. Робіть це обережно з огляду на вікові особливості дітей (для молодших – обмежте доступ до сумнівних сайтів, для старших - час від часу переглядайте історію браузеру).

• Застерігайте від передачі інформації у мережі. Поясніть, що є речі, про які не говорять зі сторонніми: прізвище, номер телефону, адреса, місце та час роботи батьків, відвідування школи та гуртків і т.д.

• Навчіть критично ставитися до інформації в Інтернеті. Не все, що написано в мережі – правда.

• Розкажіть про правила поведінки в мережі (в Інтернеті вони такі самі, як і в реальному житті).

• В разі, якщо дитині надходять повідомлення непристойного змісту, погрози через засоби мобільного зв’язку, електронної пошти або в соціальних мережах, задокументуйте даний факт шляхом створення скриншоту або запису на диктофон та зверніться до правоохоронних органів. Заблокуйте особу, яка надсилає подібні повідомлення.

• Станьте прикладом. Оволодійте навичками безпечного користування Інтернетом.

Батьки дитини, яка поскаржилася на прояви булінгу щодо неї, повинні:

1. Повідомити класного керівника про скарги дитини і підозри на булінг,

переконатися, що у гімназії зафіксований і мав місце випадок булінгу, про який розповідає дитина.

2. Обговорити скарги дитини на випадок насильницької поведінки щодо неї під час особистої зустрічі з класним керівником і практичним психологом закладу освіти.

3. Поговорити з дитиною про недопустимість проявів насильства в гімназії та необхідність співпрацювати з практичним психологом та класним керівником до нормалізації психоемоційного стану дитини і психологічного клімату в класі.

4. Зустрітися з практичним психологом закладу щодо усунення наслідків булінгу.

5. Постійно надавати й отримувати від класного керівника зворотній зв’язок щодо емоційного стану дитини.

Батьки дитини, у якої зафіксували булінгову поведінку повинні:

1. Прийти на зустріч із класним керівником, практичним психологом, соціальним педагогом та отримати детальну інформацію стосовно проявів поведінки дитини та обставин ситуації, що склалася.

2. Ознайомитись із записом у журналі реєстрації випадків. У разі відмови витяг із журналу з описом ситуації надсилають на поштову адресу батьків рекомендованим листом чи на електронну пошту.

3. Поговорити з дитиною про неприпустимість булінгу в освітньому закладі та необхідність співпрацювати з практичним психологом та класним керівником до нормалізації психоемоційного стану дитини і психологічного клімату в класі.

4. Співпрацювати з практичним психологом, соціальним педагогом щодо усунення наслідків булінгу.

5. Постійно надавати й отримувати від класного керівника зворотній зв’язок щодо емоційного стану дитини.

Учням про психологічний, фізичний та кібербулінг

1. Намагайтеся завжди залишатися спокійними, реагуйте на грубість врівноважено, толерантно, спокійно і впевнено, зробіть зауваження порушникові, нагадайте про рекомендації Кодексу безпечного освітнього

середовища і відповідальність щодо їх виконання.

2. Ігноруйте кривдника. Якщо є можливість, намагайтесь уникнути сварки, зробіть вигляд, що вам байдуже і йдіть геть.

3. Якщо ситуація не дозволяє вам піти, зберігаючи самовладання, використайте гумор.

4. Не вступайте в бійку. Кривдник тільки й чекає приводу, щоб застосувати силу. Пам’ятайте, чим агресивніше ви реагуєте, то більше шансів опинитися в загрозливій для вашої безпеки і здоров'я ситуації.

5. Не мовчіть! Повідомте про подібні випадки батькам, працівникам гімназії. Обговоріть такі загрозливі ситуації з людьми, яким ви довіряєте. Це допоможе вибудувати правильну лінію поведінки і припинити насилля.

Учень або учениця, які стали об’єктом/свідком булінгу, повинні:

1. Звернутися до дорослих з проханням допомогти зупинити ситуацію.

2. Невідкладно повідомити класного керівника свого класу, працівників закладу та зустрітись зі практичним психологом стосовно випадку, який стався

Учень або учениця, поведінка якого/якої була зафіксована і класифікована як булінгова повинні:

1. Миттєво припинити поведінку, яку класифікують насильницькою, в будь-якому прояві до будь-якої дитини та/чи дорослого у гімназії.

2. Визнати в розмові з класним керівником вчинене порушення Кодексу безпечного освітнього середовища.

3. Слідувати плану роботи, розробленому практичним психологом та іншими спеціалістами для врегулювання власного психологічного стану та психологічного клімату у класі.

4. Проявляти самоконтроль, дотримуватись положень Кодексу безпечного освітнього середовища.

Педагогічним працівникам та особам, які залучаються до освітнього процесу:

1. На будь-які прояви насилля реагуйте адекватно, намагайтесь втрутитися, аби вирішити конфлікт.

2. Стримуйте гнів і злість. Адже це саме те, чого домагається кривдник.

3. Обговорюйте загрозливі ситуації із здобувачами освіти, з колегами, по можливості – з практичним психологом. Це допоможе прийняти правильні рішення, вибудувати правильну лінію поведінки і припинити насилля (якщо Ви учасник, жертва або свідок).

4. Будьте активним, креативним, опрацьовуйте нові методи роботи із здобувачами освіти, налаштовуйте дітей на позитивний та доброзичливий лад.

5. Будьте прикладом врівноваженої, доброзичливої людини.

Якщо виявлено чинники ризику, працівники

Балаклеївської гімназії «Гармонія» повинні:

1. Миттєво зупинити неприйнятні дії

2. Дізнатися імена та прізвища учасників події.

3. Вжити невідкладних дисциплінарних превентивних заходів: нагадати правила поведінки та наслідки їх порушення.

4. Невідкладно повідомити завідувача філії, класного керівника класу про зафіксований акт насилля, надати детальну інформацію про обставини ситуації.

Класний керівник, який дізнався про випадок булінгу з дитиною свого класу, повинен:

1. Заспокоїти, нормалізувати поведінку всіх учасників акту насильницької поведінки.

2. Визначити, чи цей випадок підпадає під визначення «булінг», провести розмову з учасниками події щодо її причин та запобігання такого в майбутньому.

3. Провести розмову з класом з метою нагадати про антибулінгову політику Балаклеївської гімназії «Гармонія» та неприпустимість булінгу у закладі освіти.

4. У той же день повідомити батьків суб’єкта і об’єкта булінгу про ситуацію, що склалася, надати інформацію про можливості отримання підтримки, заохотити їх до вирішення проблеми.

5. Повідомити практичного психолога, директора опорного закладу освіти «Балаклеївський ліцей імені Є. Гуглі», завідувача філії та зафіксувати випадок булінгу в Журналі реєстрації заяв про випадки булінгу

6. У співпраці з практичним психологом, заступником завідувача філії розробити план індивідуальної роботи з класом для нормалізації психологічного клімату, а також провести індивідуальну роботу з учасниками акту насильницької поведінки. Всі дисциплінарні заходи повинні мати виховний, а не каральний характер. Жоден випадок насильства або цькування і жодну скаргу не можна залишати без уваги. Реакція має бути негайною (зупинити бійку, припинити знущання) та більш суворою при повторних випадках агресії. Механізми повідомлення про випадки насильства повинні забезпечувати здобувачам освіти підтримку і конфіденційність, Необхідно бути тактовними. Для успішного попередження та протидії насильству необхідно проводити заняття з навчання навичок ефективного спілкування та мирного розв’язання конфліктів.

ІІІ РОЗДІЛ
ПРИНЦИПИ ЗАХИСТУ ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ТА ПРАЦІВНИКІВ БАЛАКЛЕЇВСЬКОЇ ФІЛІЇ № 1 ОЗО»

Персональні дані здобувачів освіти та працівників Балаклеївської філії № 1 мають бути захищені, згідно положень Закону України «Про захист персональних даних» від 01.06.2010 р.№2297-VI

1. Працівники опорного закладу освіти «Балаклеївський ліцей імені Є. Гуглі» та Балаклеївської філії № 1 ОЗО , які працюють з особистими даними дітей та працівників гімназії повинні зберігати їх конфіденційність і вживати заходів для їх захисту від несанкціонованого доступу.

2. Особисті дані надаються лише тим особам і організаціям, які мають на це право, згідно із законодавством та відповідні повноваження.

Працівник гімназії та опорного закладу освіти може використовувати інформацію про дитину з освітньою метою лише за умови анонімності дитини та неможливості її ідентифікації за допомогою такої інформації.

3. Працівник опорного закладу освіти та гімназії не має права надавати інформацію про дитину та інших працівників закладу, батьків чи опікунів здобувача освіти представникам засобів масової інформації.

4. У виключних ситуаціях, якщо це є обґрунтованим, працівник гімназії, опорного закладу освіти може звернутися до батьків або опікунів дитини, інших працівників закладу освіти за дозволом надати їхні контактні дані представникам засобів масової інформації. Такі дані надаються лише за умови отримання дозволу.

5. Працівники опорного закладу освіти та гімназії не мають права надавати можливість представникам засобів масової інформації встановлювати контакт з дітьми.

6. Працівники опорного закладу освіти та гімназії не мають права розмовляти з представниками засобів масової інформації про дітей, їхніх батьків чи опікунів. Це також стосується ситуацій, коли працівник закладу вважає, що його висловлювання не записуються.

7. У виняткових ситуаціях, якщо це є обґрунтованим, працівник опорного закладу освіти та філії може мати розмову з представниками засобів масової інформації про дитину або її батьків (опікунів) за умови згоди на це батьків (опікунів) у письмовій формі.

Принципи захисту зображень

Визнаючи право дітей на приватність і захист особистих інтересів, заклад повинен захищати зображення дітей.

1. Працівники опорного закладу освіти та гімназії не мають права давати дозвіл на фото- та відеозйомку дітей або їх аудіо запис на території закладу без попередньої згоди батьків або опікунів дитини в письмовій формі.

2. Якщо зображення дитини є лише частиною великого зображення, наприклад, публічного заходу, пейзажу, зборів тощо, дозвіл батьків (опікунів) на фото-, відео зйомку не є необхідним.

Принципи доступу здобувачів освіти до мережі Інтернет

1. Надаючи здобувачам освіти Балаклеївської філії № 1 доступ до мережі Інтернет, заклад зобов’язаний вжити всіх заходів для захисту їх від матеріалів, які можуть зашкодити їхньому належному розвитку

2. На території закладу дитина може мати доступ до мережі Інтернет у таких випадках:

• під наглядом учителя на заняттях з вивчення комп’ютера (вчитель при цьому має розповісти здобувачу освіти про принципи безпечного користування мережею Інтернет);

• без нагляду вчителя – на комп’ютерах закладу освіти, призначених для цього (вільний доступ).

3. Класний керівник повинен надати кожній дитині індивідуальний логін (обліковий запис) і пароль, які дають їй змогу користуватися мережею Інтернет на території гімназії, та пояснити здобувачу освіти, що він (вона) не повинна повідомляти нікому свій логін і пароль.

4. Доступ здобувачів освіти до мережі Інтернет на території Балаклеївської філії № 1 має бути можливим лише через сервер закладу освіти після того, як дитина вводить свій індивідуальний логін і пароль.

5. Вчитель інформатики має щонайменше один раз на місяць перевіряти, чи немає небезпечних матеріалів на комп’ютерах з доступом до мережі Інтернет.

6. Якщо такі матеріали виявлено, вчитель має визначити, хто використовував комп’ютер, коли було завантажено такі матеріали та повідомити адміністрацію гімназії про здобувача освіти, який/яка використовувала комп’ютер для завантаження небезпечних матеріалів.

IV РОЗДІЛ
НЕЩАСНІ ВИПАДКИ ПІД ЧАС ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Нещасними випадками під час освітнього процесу вважаються випадки, які сталися під час:

· проведення навчальних занять чи на перерві;

· прямування на заняття з одного корпусу закладу освіти до іншого, якщо це визначено навчальними, виробничими та науковими планами та розкладом занять;

· проведення позакласних, позашкільних заходів під безпосереднім керівництвом вчителя або іншої особи, яка призначена наказом директора ОЗО або завідувачем філії ОЗО;

· занять із трудового навчання, проведення навчальної практики, які проводяться відповідно до навчальних планів у закладі освіти або на територіях, що йому належать;

· роботи у шкільному лісництві;

· роботи та відпочинку в учнівських об’єднаннях (таборах праці та відпочинку, дитячих оздоровчих таборах при закладі освіти);

· спортивних змагань, тренувань, оздоровчих заходів, екскурсій, походів, експедицій, організованих закладом освіти;

· перевезень учнів до школи і назад, якщо було організоване довезення та прямування їх на запланований захід.

Які нещасні випадки розслідуються в закладі освіти?

Розслідуються нещасні випадки, що трапилися з учнями під час освітнього процесу через травми, отруєння, теплові удари, опіки, обмороження, утоплення, ураження електричним струмом, блискавкою, ушкодження, отримані внаслідок аварій, пожеж, стихійного лиха, контакту з рослинами, тваринами.

Якщо нещасний випадок під час освітнього процесу спричинив тяжкі (зокрема інвалідність потерпілого) чи смертельні наслідки, або стався груповий нещасний випадок (травмувалося двоє і більше потерпілих, незалежно від тяжкості тілесних ушкоджень), проводиться спеціальне розслідування.

Алгоритм дій у разі нещасного випадку з дитиною, що підлягає розслідуванню комісією з розслідування нещасного випадку

1. Потерпілий або свідок має негайно повідомити про нещасний випадок (НВ) педагога або іншу особу яка була присутня під час настання НВ.

2. Педагог або інша особа, яка була присутня під час настання НВ має негайно організувати надання долікарської допомоги потерпілому або за необхідності доставити його до медичного кабінету закладу або ліку­вально-профілактичного закладу.

3. Повідомити про те, що сталося, директору ОЗО та завідувачу філії ОЗО та особі, на яку покла­дено відповідальність за охорону праці (далі – ОП), безпеку жит­тєдіяльності (далі — БЖД) узакладі освіти.

4. До прибуття комісії з розслідування НВ за можливості зберігати обстановку на місці настання НВ у тому стані, в якому вона була на момент НВ

5. Про НВ, що стався під час екскурсії поза територією, де розміщений заклад загальної середньої освіти, особа, відповідальна за проведення заходу, має повідомити відділ освіти Балаклеївської сільської ради.

6. Негайно вжити заходів для усунення при­чин, що призвели до НВ.

7. Негайно повідомити батькам про НВ.

8. Медичний працівник закладу негайно направляє письмовий запит до лікувально-профілактичного закладу про характер і тяжкість ушкодження потерпілого.

9.Директор ОЗО «Балаклеївський ліцей ім. Є. Гуглі» протягом доби видає наказ про створення комісії з розслідування НВ та організувати розслідування.

10.Комісія протягом трьох робочих днів має:

– з'ясувати обставини та причини НВ, обстежити місце настання НВ.

– отримати пояснення у потерпі­лого (якщо це можливо), свідків та осіб, причетних до НВ;

– виявити й опитати осіб, які допус­тили порушення норм ОП, БЖД.

– розробити заходи щодо усунен­ня та запобігання подібним НВ, визначити осіб, відповідальних за втілення цих заходів.

– отримати висновок від лікуваль­но-профілактичного закладу про характер травмування. Щодо НВ, які сталися в транспортних засобах, — надіслати письмовий за­пит до уповноважених органів про результати розслідування та до­лучити отримані матеріали до акта про НВ, складеного за формою Н-Н згідно з додатком 1 до Положення № 616 (акт Н-Н).

– скласти у п'яти примірниках акт Н-Н.

11. Директор ОЗО має затвердити акти Н-Н, складені комісією з розслідування НВ (4 екз.). Протягом робочого дня після отримання матеріалів комісії з розслідуван­ня НВ та надати акти Н-Н протягом трьох робочих днів після затвердження актів Н-Н:

1. Батькам. 2. Особі відповідальній за ОП, БЖД у закладі освіти. 3. Управлінню освіти. 4. Засновникові (власникові) закладу освіти Балаклеївській сільській раді. 5. Архіву закладу освіти.

12. Директор ОЗО має протягом 10 днів після закінчення лікування або у разі летального наслідку:

– Скласти і надіслати повідомлення про наслідки НВ (додаток 2 до Положення № 616): 1. Батькам. 2. Особі відповідальній за ОП, БЖД у закладі освіти. 3. Управлінню освіти. 4. Засновникові (власникові) закладу загальної середньої освіти. 5. Архіву закладу освіти.

13.Зареєструвати всі НВ, оформлені актами Н-Н, в журналі реєстрації нещасних випадків, що сталися з учасниками освітнього процесу (додаток 3 до Положення № 616).

Якщо потерпілий або його батьки не повідомили завідувача філії або директора ОЗО про нещасний випадок у той же день

Якщо потерпілий не повідомив завідувача філії ОЗО або директора ОЗО про нещасний випадок у день, коли він трапився або наслідки нещасного випадку проявилися не відразу, то вони (потерпілий, його батьки) повинні подати письмову заяву та довідку від медичного закладу, що підтверджує наслідки для здоров’я.

Далі створюється комісія, яка розслідує випадок протягом місяця з дня отримання заяви, незалежно від строку настання нещасного випадку.

Що мають знати постраждалий та його батьки?

· Постраждалий обов’язково має повідомити, що з ним трапився нещасний випадок, педагога, що був присутній в гімназії.

· Педагогічний працівник має викликає швидку, щоб забрати учня до лікарні. Найчастіше батьки не встигають так швидко приїхати освітнього закладу, тому завідувач філії або його заступник надає розпорядження про супровід дитини до лікарні будь-якому педагогу, який має таку можливість.

· У цей час завідувач філії або його заступник негайно повідомляє батькам про нещасний випадок. У лікарні дитину оглядають медики та заклад охорони здоров’я видає батькам, довідку про характер і тяжкість ушкодження потерпілого.

· Потерпілий, його батьки можуть звернутися до директора ОЗО «Балаклеївський ліцей імені Є. Гуглі» з письмовою заявою, щоб інформація про наслідки нещасного випадку не розголошувалася, якщо така інформація може завдати моральної шкоди потерпілому.

· Упродовж доби директор ОЗО має видати наказ про утворення комісії з розслідування нещасного випадку, в роботі якої потерпілий, його батьки мають право брати участь, надавати свої пояснення та документи.

· Коли комісія склала акт за формою Н-Н і керівник його затвердив, упродовж трьох робочих днів він має надати або надіслати поштою потерпілому, його батькам примірники цього акта.

· Після того, як потерпілий закінчив лікування або у разі його смерті – керівник ОЗО складає та надсилає в десятиденний строк батькам дитини повідомлення про наслідки нещасного випадку.

V РОЗДІЛ
КОНФЛІКТНІ ПЕДАГОГІЧНІ СИТУАЦІЇ
КОНФЛІКТНІ ПЕДАГОГІЧНІ СИТУАЦІЇ

Педагогічна ситуація — складова частина педагогічного процесу через яку педагог керує педагогічним процесом і педагогічною системою.

Сутність будь-якої педагогічної ситуації полягає в наявності в ній протиріч, їх розвитку й розв’язання. Педагогічна ситуація завжди конкретна, може попередньо проектуватися або виникати стихійно під час проведення заняття, екскурсії тощо.

Педагогічні конфлікти відбивають глибинні психологічні процеси у взаєминах учителів і учнів, педагогічного й учнівського колективів. Ці ситуації мають сигнальний характер. Результат конфлікту досить часто залежить від того, наскільки швидко вчитель відреагував на перші сигнали учнів.

Алгоритм розв’язання конфліктної педагогічної ситуації

Перший етап умовно називається «стоп!» і спрямований на оцінку вчителем ситуації та усвідомлення власних емоцій. Цей етап необхідний для того, щоб не нашкодити дитині поспішними діями і не ускладнити взаємини з нею. Тільки в тих випадках, коли ситуація є небезпечною для життя та здоров’я дитини, потрібно діяти швидко й рішуче. Але подібні ситуації трапляються не так часто, тому в решті випадків рекомендується, скориставшись паузою, запитати себе: «Що я зараз відчуваю?», «Що я зараз хочу зробити?», після чого необхідно перейти до другого етапу.

Другий етап починається з питання «чому?», що ставиться педагогом самому собі. Суть цього етапу полягає в аналізі мотивів і причин вчинку дитини. Це дуже важливий етап, оскільки саме причини визначають засоби педагогічної дії. Щоб правильно визначити мотиви поведінки дитини, педагогові необхідно вміти розуміти мову невербального спілкування (демонстративний погляд; нудьгуючий або зосереджений на чомусь вигляд тощо).

Третій етап полягає в постановці педагогічної мети, формулюється у вигляді питання «що?» - «Що я хочу одержати в результаті своєї педагогічної дії?» (відчуття страху в дитини або усвідомлене відчуття провини).

Педагогічна дія повинна бути спрямована не проти особистості дитини, а проти її вчинку. Дитина повинна чітко усвідомлювати, що саме цього разу вона повелася погано. Важливо показувати дитині в кожному конкретному випадку, що ви приймаєте її такою, якою вона є, розумієте її, але в той же час не схвалюєте її дій. Такий підхід, не принижуючи дитину, здатний викликати в неї позитивну поведінку.

Четвертий етап полягає в обранні оптимальних засобів для досягнення поставленої педагогічної мети і відповідає на питання «як?» - «Як досягти бажаного результату?». Продумуючи способи і засоби досягнення педагогічної дії, учитель повинен залишати свободу вибору за дитиною. Майстерність педагога проявляється в умінні створити такі умови, щоб дитина могла зробити вибір, а не примушувати дитину поводитися «як слід». Виходячи з цього, він запропонує декілька варіантів дитині, але найпривабливішим для неї зробить оптимальний варіант і тим самим допоможе зробити правильний вибір.

Педагог-майстер використовує широкий арсенал педагогічних засобів, не застосовуючи загрози, насмішки, записи в щоденнику, скарги батькам. Названі способи малоефективні й свідчать про низький рівень професіоналізму. Відмова від подібних засобів від самого початку педагогічної діяльності надає величезні можливості для творчості педагога, дозволяє зробити процес спілкування з дитиною радісним і плідним.

П’ятий етап - це практична дія педагога. Цей стан є логічним завершенням усієї попередньої роботи розв’язання педагогічної ситуації. Саме на цьому етапі реалізується педагогічна мета через певні засоби і способи відповідно до мотивів дитини. Успіх практичної дії вчителя залежатиме від того, наскільки точно він зміг сформулювати педагогічну мету, наскільки правильно обрав оптимальні способи досягнення поставленої мети і наскільки вміло втілив їх у реальному педагогічному процесі.

Професійний педагог знає, що результати педагогічних дій, як правило, віддалені в часі, тому він діє немовби «на виріст», спираючись на краще в дитині.

Шостий етап - завершальний в алгоритмі розв’язання педагогічної ситуації. Він являє собою аналіз педагогічної дії та дозволяє оцінити ефективність спілкування педагога з дітьми, порівняти поставлену мету з досягнутими результатами і сформулювати нові перспективи.

VІ РОЗДІЛ
СИТУАЦІЇ, ПОВ’ЯЗАНІ З ПОШИРЕННЯМ КОРОНАВІРУСНОЮ ІНФЕКЦІЄЮ
СИТУАЦІЇ, ПОВ’ЯЗАНІ З ПОШИРЕННЯМ КОРОНАВІРУСНОЮ ІНФЕКЦІЄЮ

Поширення коронавірусної інфекції (СОVID-19) в Україні та світі потребують підвищення рівня обізнаності, посилення та проведення профілактичних заходів в Балаклеївській філії № 1 ОЗО.

Дії при виявленні симптомів хвороби під час навчального процесу

1. При виявленні симптомів хвороби у здобувача освіти (температура тіла вище 37,1°С, кашель, осиплість голосу, почервоніння очей) учню одягають медичну маску, проводять його в ізоляційну кімнату та повідомляють батьків або опікунів. Сповіщають медичного працівника закладу для надання медичної допомоги на догоспітальному етапі.

2. При виявленні симптомів хвороби (температура тіла вище 37,1°С, кашель, осиплість голосу, почервоніння очей) у працівника закладу, він/вона негайно відсторонюється від роботи. За можливості, він/вона самостійно повертається до дому та негайно звертається до сімейного лікаря. За тяжкого стану, на працівника одягається медична маска, він/вона відправляється в ізоляційну кімнату, де чекає прибуття машини «Швидкої допомоги».

3. Після вилучення особи з симптомами інфекційного захворювання в тих приміщеннях, де перебувала така особа, проводиться провітрювання поза графіком та дезінфекція висококонтактних поверхонь.

4. У випадку підтвердження в учня або працівника закладу COVID-19, проводиться визначення кола контактних осіб. Усі контактні особи відправляються на самоізоляцію під медичний нагляд сімейного лікаря на 14 днів з дня останнього контакту з особою, в якої підтверджений випадок COVID-19.

Як захистити дітей від COVID-19: поради батькам

Щоб захистити неповнолітніх від COVID-19 батькам варто врахувати кілька простих порад, щоб зменшити ризик інфікування дітей:

· Навчіть дітей правильно мити руки

Поясніть дітям, чому важливо та як правильно мити руки. Це треба робити не менше 20 секунд, використовуючи мило. Також важливо приділяти увагу місцям під нігтями, адже там збирається багато бруду. Окрім того, можна вивчити з дитиною пісню чи вірш, який триває 20-30 секунд. Це допоможе дитині орієнтуватись, чи достатньо часу вона миє руки. Розкажіть, що торкатись обличчя немитими руками – небезпечно

· Розкажіть, як правильно прикривати рот та ніс під час кашлю та чхання

Під час кашлю та чхання потрібно прикриватись серветкою, після чого викинути її та вимити руки. Поясніть дітям, що таким чином можна запобігти поширенню вірусу. Якщо ж дитина немає серветки, то поясніть, що краще прикриватись під час чхання чи кашлю ліктем.

· Поясніть, чому захисну маску треба використовувати у всіх громадських місцях

Розкажіть їм про те, що захисну маску важливо використовувати не лише у школі, а у всіх інших громадських місцях. Покажіть на особистому прикладі, як це правильно робити.Нагадаємо, що захисна маска має щільно прилягати до шкіри, закриваючи ніс та рот.Важливо, що в Україні діти з 12 років мають користуватись захисними масками у громадських місцях. Маску треба змінювати кожні дві години та тоді, коли вона стала вологою.

· Попросіть дитину дотримуватись дистанції у громадських місцях

Якщо дитина захворіла, залиште її вдома, навіть за наявності так званих «легких» симптомів вірусного захворювання. Уважно слідкуйте за симптомами, проконсультуйтесь із сімейним лікарем. Якщо у родині кілька дітей, намагайтесь тримати хворих і здорових дітей окремо.

Якщо один з членів родини захворів та здав ПРЛ-тест, то залишайте дитину вдома, до надходження результату тестування. В разі позитивного тесту – дитина залишається вдома на самоізоляції протягом 14-ти днів.

Будьте чесними та відкритими з дітьми, коли вони ставлять питання щодо коронавірусної хвороби.

Дії щодо профілактики COVID-19 серед працівників закладу освіти


З метою профілактики поширення інфекції:

· вітайтеся з колегами безконтактно;

· мийте руки до входу в кабінет або приміщення. Не торкайтеся чистими руками перил, ручек дверей тощо;

· регулярно дезінфікуйте поверхні в тих місцях, де ви знаходитесь, та поверхні приладів та пристроїв, на яких працюєте (наприклад, це можуть бути дверні ручки, поручні, столи, підвіконня, клавіатура, смартфон, пульт управління, касовий апарат тощо);

· регулярно провітрюйте приміщення;

· максимально використовуйте онлайн-ресурси для проведення нарад, конференцій та інше;

· не проводьте зборів колективів;

· якщо працюєте з людьми, подбайте про власний захист та тримайте дистанцію;

· подбайте про безпечний прийом їжі на роботі;

· якщо захворіли ви або члени вашої родини, залишайтесь вдома.

VІІ РОЗДІЛ
МОНІТОРИНГ ТА КОНТРОЛЬ ЗА РЕАЛІЗАЦІЄЮ ВИМОГ КОДЕКСУ УЧАСНИКАМИ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

МОНІТОРИНГ ТА КОНТРОЛЬ ЗА РЕАЛІЗАЦІЄЮ ВИМОГ КОДЕКСУ УЧАСНИКАМИ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Здобувачі освіти, працівники та педагогічні працівники, батьки та інші учасники освітнього процесу, яким стало відомо про випадки насильства, булінгу (цькування), нещасного випадку, загрозливої для здоров’я та життя ситуації учасниками або свідками якої стали, або підозрюють його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб, зобов’язані терміново подати заяву про це завідувача філії та директора опорного закладу освіти «Балаклеївський ліцей імені Є. Гуглі».

Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування)

1. За результатами розгляду Заяви з дотриманням конфіденційності директор опорного закладу освіти «Балаклеївський ліцей імені Є. Гуглі» (протягом одного дня з дати подання Заяви) створює комісію до складу якої можуть входити:

• Завідувач філії;

• Заступник завідувача філії з НВР;

• Практичний психолог;

• Соціальний педагог;

• Педагог-організатор;

• Вчитель правознавства;

• Представники батьківської громадськості;

• Президент учнівської ради гімназії;

• Представники Центру надання соціальних послуг та служби у справах дітей Балаклеївської сільської ради.

2. Комісія у своїй діяльності керується законодавством України та іншими нормативними актами, має право вимагати письмові пояснення та матеріали у сторін причетних до випадків з проявами булінгу та насильства.

  1. Моніторинг дотримання Кодексу безпечного освітнього середовища

1. Заступник завідувача філії з НВР «Балаклеївська філія № 1 ОЗО протягом навчального року контролює та слідкує за реалізацією положень Кодексу, реагує на будь-які сигнали щодо його порушення

2. Кожні півроку адміністрація опорного закладу освіти «Балаклеївський ліцей імені Є. Гуглі» та Балаклеївської філії № 1 проводить загальний моніторинг рівня виконання вимог Кодексу учасниками освітнього процесу (додаток 1) та повідомляє про порушення його вимог на території закладу.

3. Беручи до уваги результати моніторингу, адміністрації закладів проводять консультації з дітьми та їхніми батьками/опікунами (за потребою), а також впроваджують зміни у Кодексі із врахуванням пропозицій усіх учасників освітнього процесу

4. З метою попередження випадків насильства, булінгу, травмування в гімназії спостерігають, аналізують соціально-психологічний клімат закладу, розпізнають проблеми міжособистісного спілкування, проводять консультаційні години, профілактичні тренінги, психологічно-рольові ігри, інструктажі з ОП та БЖД, профілактичні бесіди, просвітницьку роботу та антибулінгову політику для всіх учасників освітнього процесу.

VІІІ РОЗДІЛ
ЗАКЛЮЧНІ ПОЛОЖЕННЯ

1. Кодекс стає чинним в день його оприлюднення.

2. Документ має бути доступним усім учасникам освітнього процесу та розміщений на сайті Балаклеївської філії № 1 ОЗО

ДОДАТОК 1
АНКЕТА
«Моніторинг дотримання положень Кодексу безпечного освітнього середовища»

1. Чи знаєте Ви правила та положення Кодексу безпечного освітнього середовища?

2. Чи знайомі Ви з процедурою дій, коли є підозра на існування загрози для безпеки дитини?

3. Чи знаєте Ви, як реагувати на загрозу безпеці дитини?

4. Чи помітили Ви будь-які порушення положень Кодексу безпечного освітнього середовища іншими працівниками Вашого закладу?

5. Чи є у Вас зауваження або пропозиції (зокрема, щодо внесення змін) стосовно Кодексу безпечного освітнього середовища?

Кiлькiсть переглядiв: 145

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.